7 oorzaken waarom multi-tasking niet werkt


Vijf rollen – Multitasking wordt door velen beschouwd als de geheime saus op het bereiken van succes. Bijna iedereen doet en heel veel mensen zijn er ook gewoon trots op dat ze kunnen multitasken. Maar het tegendeel is het geval, blijkt uit verschillende studies. Multitasking is zelfs schadelijk voor succes. Toch denken nog veel professionals – zeg maar gerust alle vijf rollen – om bijvoorbeeld tijdens een conference call of een vergadering de mail even weg te werken. Herkenbaar?

Waarom werkt het niet

Multitasken is dat je heel veel dingen tegelijk doet. Het geeft een gevoel dat je productief bent, want je bent heel erg druk. En dat klopt. Zelf heb ik er ook een handje van om tijdens vergaderingen mijn laptop open te klappen en snel een of meerdere mailtjes te lezen en te versturen. Kristy Dickerson heeft – om eerlijk te zijn – een herkenbaar artikel geschreven en zet de zeven nadelen van dit soort gedrag op een rij:

  1. Focus verlies.  
  2. Geheugenverlies. 
  3. Productiviteit verlies
  4. Chaos in het organiseren
  5. Inconsistentie in de resultaten
  6. Stress verhogend
  7. Hogere kosten

 

In het genoemde artikel worden de zeven nadelen verder uitgewerkt. Ik deel haar conclusie: Moedig je projectteam om hun dagelijkse werklast te plannen en te stoppen om meerdere taken te proppen in één sessie van een dag of dagdelen. O ja, verbeter de wereld en begin bij jezelf…. 
Niet alleen zal dit ten goede komen aan het project als geheel, maar het blijkt ook een positieve invloed te hebben op het ziekteverzuim.


 

Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookShare on Google+

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *