8erlijk Management


8erlijk Management

Vijf rollen – ‘Alles moet anders!’ roepen managers in hun organisatie. Dat ze de zaken zelf ook anders moeten aanpakken, komt echter niet ter sprake. Ten onrechte: de voorbije jaren is management geëvolueerd van de oplossing voor problemen naar de oorzaak ervan. Dat schrijft ‘bedrijfsverloskundige’ Guido Thys in zijn nieuwste boek ‘8erlijk Management’. Maar er is ook goed nieuws: sommige type managers mogen blijven, sterker: zijn hard nodig.

managen is klotejob

Guido Thys is veelgevraagd schrijver en spreker over klantenbinding en leiderschap. Inmiddels is hij zeventien boeken en 2400 lezingen verder. In zijn laatste boek legt hij uit hoe een manager in acht stappen de omslag kan maken naar succesvol leiderschap. Managen is bijgevolg een klotejob geworden: managers zijn nergens populair, de werkdruk is enorm, stress en burn-outs tieren welig. 

Management (à la MBA) is niet meer van deze tijd. Het is een kunstje dat links en rechts is ingehaald door de realiteit van alledag en dus hopeloos 8er loopt. 
Het dient de verkeerde meesters, legt zijn focus volledig fout, zet zichzelf buitenspel, werkt waardevernietigend, houdt de status quo in stand, reduceert alles tot vervlakte saaiheid, is utopisch en gebruikt ook nog eens een instrumentarium dat niet deugt. 

Klanten weten het en klagen 360 graden in de rondte. Medewerkers weten het en schreeuwen het van de daken. Aandeelhouders weten het maar houden het stil, uit welbegrepen eigenbelang. 

Analyse van het vak management

In dit boek maakt Thys een vernietigende analyse van het fenomeen ‘management’. Betekent dit dat alle managers dus linea recta de laan uit moeten? Nee! Organisaties hebben kaders, leiderschap en gezond verstand nodig. Niemand kan deze rol beter op zich nemen dan de managers van nu. Een manager staat boven een groep, een leider komt uit een groep. Dat zie je vaak bij ondernemingen die door een leider zijn opgericht en rondom hem zijn opgebouwd. Of bij familiebedrijven. Er zijn helaas maar weinig mensen die goed kunnen leiden én goed kunnen managen. Een leider spreekt mensen aan op emotie, niet op ratio.”

Managers moeten  hun insteek en werkzaamheden durven omgooien en dit niet enkel van hun medewerkers verwachten. Niemand ontsnapt immers aan de 21ste eeuw. 

Als notoir dwarsdenker neemt Thys niets voor vanzelfsprekend. ‘Alles is contingent: het is zo, maar het had net zo goed anders kunnen zijn’ is een van mijn favoriete uitspraken.  Hij gooit dertig jaar ervaring, gesprekken met duizenden managers en een forse bedrijfskundige kennis in de strijd om haarfijn te analyseren waar management de fout in gaat. Er blijken uiteindelijk niet minder dan 8 gebieden te zijn waarop toekomstige leiders het roer kunnen omgooien. 
De alternatieven zijn simpel en vaak al lang bekend. Ze passeren een voor een de revue en met het bijbehorende denkboek kan de lezer zelf aan de slag. Inspirerend leesvoer voor de opdrachtgever, lijnmanager en projectmanager.

 

8erlijk Management Het boek van Guido Thys is te bestellen bij Managementboek.nl