Aanspreken vereist moed


Projecten – Anderen aanspreken op hun gedrag, we blijven het als (project)managers maar moeilijk vinden. Toch doen, raadt Gytha Heins aan.

‘Het is heel opvallend’, zegt Gytha Heins, organisatie-adviseur bij Be7. ‘Ik heb het afgelopen jaar veel Nederlandse managers geïnterviewd. En allemaal zeggen ze het heel belangrijk te vinden om anderen aan te spreken. Maar in de praktijk gebeurt het toch maar heel weinig.’

De zachte kant

De harde kant, dat gaat dan nog wel, constateert ze. ‘Als er targets zijn afgesproken, dan is het niet zo moeilijk om die te beoordelen en te evalueren.’ Maar zodra het over de zachte kant gaat, de gedragskant, dan wordt het algauw een ander verhaal. ‘Over hoe die targets te realiseren, daar wordt zelden iets over afgesproken. En daar spreken we elkaar dan dus ook zelden op aan.’

Eerst afspreken, dan aanspreken

Volgens Heins is het uitgangspunt heel simpel: je moet eerst iets afspreken voordat je iemand kunt aanspreken. ‘En iets afspreken over het gedrag van iemand, dat gebeurt bijna niet.’ Heins deed de afgelopen 2 jaar onderzoek naar aanspreekgedrag onder managers. Een deel van dat onderzoek was kwantitatief, een deel was ook meer kwalitatief, bijvoorbeeld bestaande uit literatuuronderzoek en interviews met topmanagers over hoe zij hun medewerkers aanspreken. Aan het eind van dit jaar hoopt ze tot een eindrapport te komen. ‘Maar veilige voorlopige conclusie is al wel dat het te weinig gebeurt, en dat managers strenger zijn naar collega’s dan naar zichzelf. Ze vinden dat anderen veel vaker hun mensen moeten aanspreken, maar knijpen voor zichzelf een oogje toe. Bewust of onbewust.’

Het is jouw normaal

Zo’n 25 mensen sprak Heins uitgebreid over het onderwerp. ‘Slechts 2 van hen zeiden: het al dan niet aanspreken zegt ook minstens voor de helft iets over jezelf. Het gaat over wat jóu irriteert, en wat jóu triggert. Het gaat over jóuw waarden en normen. Vaak gaan de discussies over dingen waarvan je als manager zegt: dat is toch normaal? Nee, het is jóuw normaal. En daarom belangrijk om het expliciet te maken.’

Maak vooraf helder

Een ceo vertelde haar: ‘Problemen ontstaan omdat managers denken dat ze helder zijn geweest, maar ze zijn dat dan niet geweest. Dan gaan ze vervolgens iemand aanspreken op hun gedrag, zonder dat vooraf getoetst is of helder is wat is afgesproken. En ja, dat werkt dan niet. Maar door vooraf dingen goed af te spreken, voorkom je al een heel groot deel van het aanspreken.’

Lees verder wat Gytha Heins adviseert om te doen bij aanspreek gesprekken maar ook welke smoesjes er gebruikt worden om het niet te doen.

 

Op mijn site heb ik meerdere artikelen geplaatst over dit boeiende onderwerp.