Een briljant idee, geboren uit frustratie


Ondernemerschap – Een briljant idee, geboren uit frustratie. Dat is het begin van startup Flex-Appeal in een notendop.
 
Tweeënhalf jaar geleden hadden bedenkers Ruben Wieman en Vincent de Wit nog een bijbaantje waarin ze zich mateloos ergerden aan de inflexibele roosters. Wilden ze een dienst ruilen, dan moesten ze zelf voor vervanging zorgen. En dat betekent: appen, mailen, bellen en Facebooken. Een tijdrovend karwei. Waarom bestaat er niet één communicatieplatform waarop je alles kunt regelen? Het idee voor Flex-Appeal was geboren.

‘In bedrijven met veel scholieren en studenten worden de medewerkers weken van tevoren ingeroosterd. Als je als medewerker dan toch niet kan werken, dan ben je uren bezig met het WhatsAppen, bellen en mailen naar andere collega’s om te vragen of ze je shift willen overnemen. Een dienst ruilen kost dus veel tijd en energie. In essentie is het een communicatieprobleem, en zo ontstond het idee om een enkel communicatieplatform te creëren waarop je snel, eenvoudig en doeltreffend kunt communiceren.’

Superonoverzichtelijk

Binnen veel bedrijven en supermarkten met een groot aantal medewerkers gaat alle communicatie via WhatsApp-groepen. Maar dat heeft nadelen.‘WhatsApp-groepen zijn superonoverzichtelijk: op een geplaatst bericht volgt een waterval aan reacties, en als je de conversatie even niet bijhoudt, zit je met een berg ongelezen berichten die je waarschijnlijk niet eens meer gaat lezen. Bovendien zetten veel werknemers die bedrijfsgroep gewoon uit, waardoor de manager zijn mensen niet kan bereiken. Er is geen overzicht met alles wat er in een filiaal gebeurt, bovendien heeft niemand de beheerrechten.’

Met de app van Flex-Appeal is dat verleden tijd. De app is een gecentraliseerd communicatieplatform, beheerd door de filiaalmanager. Via de app ontvangen medewerkers alleen de voor hun relevante pushberichten of berichten, zonder ruis, zonder conversaties waar ze niets aan hebben. Flex-Appeal wil niet alleen de communicatie stroomlijnen, maar vooral de bijbaan leuker en aantrekkelijker maken en de betrokkenheid van medewerkers vergroten – een bedrijfscommunity creëren. En dat lukt goed.

Meer weten van dit gave project? Lees het volledig artikel op Baaz over dit briljante idee. Misschien te gebruiken in projecten?


 

Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookShare on Google+