De besturingsparadox om innovatie te sturen bij de overheid


VuistregeksDe mensheid gaat steeds sneller vooruit. Iedere crisis wordt weer een vooruitgang, ook al raken mensen erdoor van de leg. De veroorzaker van de snelheid is de techniek. ‘Consumeration of IT’ heeft zoveel impact op ons leven:  wie maakt geen gebruik van internet? We kopen (boeken, CD’s, kleding), reizen (vakanties), bankieren en we stappen met een paar klikken zo over naar een andere leverancier op gebied van energie of telefonie. Zakelijk is onze data overal beschikbaar en op welke plek je werkt: het maakt niet uit. Dit (nieuwe) werken doen we ook nog bij voorkeur op ons eigen mobiele device (BYOD).  In een prachtige film van trendwatcher Adjies Bakas is kernachtig te zien dat innovaties steeds rapper gaan en welke impact dat heeft op individuen en organisaties:

[youtuber youtube=’http://www.youtube.com/watch?v=_YSOeSLIVJw’]

Maar hoe introduceer en stuur je nu dit soort innovaties in overheidsorganisatie? Is dit een besturingsparadox? Want overheidsorganisatie zijn met name procedureel gericht. Men handelt  nog vaak hiërarchisch en werkzaamheden worden achtereenvolgens uitgevoerd. Samen met Willemien Hasselaar (oa gemeenteraad lid Ede) hebben wij vorige week een interactieve lezing gegeven op uitnodiging van Aranea  welke vuistregels te hanteren zijn om deze paradox te tackelen. Aan de hand van twee casussen zijn een zevental succesfactoren besproken. De ene casus betrof de introductie van een nieuwe intranet omgeving op een HBO instelling en de andere casus ging over de introductie van de iPAD in gemeenteraad. De succesfactoren op een rij:

  1. De opdrachtgever komt altijd uit het primaire proces. Plaats de business aan het roer om een innovatie te introduceren. Laat dit niet (alleen) over aan een staforganisatie.
  2. Organiseer een gemandateerde stuurgroep met relevante stakeholders, die besluiten mogen nemen.
  3. Elkaar aanspreken – van hoog tot laag – is voorwaardelijk om de gang erin te houden. Dit is niet triviaal in overheidsland laat dit rapport zien.
  4. Biedt geen alternatieven aan de eindgebruiker, schakel oude systemen uit.
  5. Pamper de eindgebruiker en geef perfecte ondersteuning.
  6. Regisseer ambassadeurs ofwel zoek early adopters op de werkvloer.
  7. Whats in for me voor de eindgebruiker. Bijvoorbeeld, de nieuwe omgeving zal door de iPAD werkdruk verlagend werken.

Is er een besturingsparadox om innovatie te sturen bij de overheid? Het kan. Maar het vereist samenwerking tussen alle betrokkene. Ik noem dit #samenspel. Het ultieme samenspel wordt  treffend in dit filmpje weergegeven…. 😆

  

Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookShare on Google+

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *