De vijf frustraties van teamwork


Het woord ‘team’ wordt veel te makkelijk gebruikt. Weinig projectgroepen voldoen aan de definitie. Teamwork vereist toewijding en discipline. Zo niet, dan zie je gauw de vijf frustraties van teamwork ontstaan. Teamwork is net als een goed huwelijk en gaat niet vanzelf. Je bent nooit klaar met eraan werken, aldus auteur Patrick Lencioni in een interview.

De vijf frustraties voor teamwork op een rij:

  1. Gebrek aan vertrouwen. 
    Hierbij verbergen teams hun zwakheden en fouten voor elkaar, geven elkaar geen oprechte feedback en aarzelen om elkaar te hulp te schieten buiten hun eigen verantwoordelijkheid.
  2. Angst voor confrontatie.
    Controversiële onderwerpen worden vermeden en vergaderingen zijn saai en vervelend. 
  3. Gebrek aan betrokkenheid.
    Er is onduidelijkheid binnen het team over de richting en de prioriteiten.
  4. Afschuiven van verantwoordelijkheid. 
    Deze teams moedigen middelmatigheid aan en missen deadlines en belangrijke afspraken. Er ontstaat wrok bij de teamleden door onderlinge prestatieverschillen.
  5. Te weinig aandacht voor resultaten. 
    Hierbij stagneert het team en laat het zich makkelijk afleiden. Ook raakt het prestatiegerichte medewerkers kwijt.

Een team kenmerkt zich door een gemeenschappelijk doel waarbij je van elkaar afhankelijk bent om dit doel te bereiken, zegt Lencioni in het interview met het tijdschrift MT. ‘De wederzijdse afhankelijkheid is cruciaal en wordt helaas maar al te vaak vergeten.’ Om een goed functionerend team te hebben, is vertrouwen noodzakelijk. En dat vertrouwen ontstaat volgens hem alleen door voldoende kwetsbaarheid van de leidinggevende en de teamleden. ‘Als een leider zich niet open durft op te stellen, niet om hulp vraagt of gemaakte fouten verdoezelt, is het bijzonder lastig om vertrouwen op te bouwen. Vertrouwen creëren is het lastigste gedeelte van teamontwikkeling. 

Dat gaat echt niet vanzelf en kun je ook niet opeisen.’

Hoe voorkom je deze frustraties? Een andere wetenschapper, Bruce Tuckman, heeft een theorie bedacht hoe een team zich ontwikkelt. Er zijn namelijk vijf ontwikkelfasen te onderscheiden in teamontwikkeling. Iedere fase is verbonden met een bepaalde vorm van prestatie die betrekking heeft op zowel het dagelijkse werk als het werken in teamverband. Het is een geleidelijk proces van Ontwerpen naar Presteren, waarbij structureren, normeren en presteren elkaar afwisselen. Het voert nu te ver, maar in hoofdstuk 6 en bijlage 2 van het boek ‘Pak je rol en stuur de rollen’ wordt het verder uitgewerkt en praktische tips gegeven voor toepassing.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *