De wolk sturen!


De wolk sturen!Vorige week had ik een 2-daagse met alle informatiemanagers van het Hoger Onderwijs (HBO/WO). Het doel van deze sessie is informatie uitwisseling door presentaties van collega’s en van  externe deskundigen. Tussen de formele presentaties en discussies door is volop gelegenheid om te netwerken en bij te praten. Dit keer was de bijeenkomst op de Universiteit Maastricht. Vele gebouwen van deze universiteit hebben een rijke historie. Op de eerst dag was bijvoorbeeld de bijeenkomst in een kerkgebouw die is omgebouwd in een groot collegezaal.  Zo blijft de onderwijzend vorm van een kerk in stand, alleen met een andere boodschap…

The Cloud

Eén van de presentaties, met daarna discussie, was een zogenaamd position paper over de cloud. Hoe gaan de instellingen in de toekomst om met de cloud? De vraag was niet zozeer of de instellingen overgaan, maar meer wanneer. En wat is daarvoor nodig. Er werd volop gediscussieerd over een cloud- en vendor strategie. In eerst instantie was de discussie technologie gedreven over allerlei varianten van de cloud (public-community-privat cloud) en dat was wat mij betreft niet zo spannend. Over de voor- en (mogelijke) nadelen van de ‘cloud’ is genoeg informatie te vinden op internet, zal ik je besparen (al is hier een korte uitleg over de cloud te vinden).  De crux van de discussie lag ergens anders. Wat bedoel ik? Iedereen was het er wel over eens dat de cloud gaat komen. Maar er zijn ook nog wel wat beren op de weg om dit in de instellingen gerealiseerd te krijgen. Een cloud aanpak vereist bijvoorbeeld dat ketenprocessen intern gestandaardiseerd moeten worden. De architectuur binnen de instelling moet voorbereid zijn, want de cloud moet gekoppeld worden met de interne infrastructuur. Gelukkig kunnen deze twee beren wel neergeschoten worden. Door gebruik te maken Business Process Modelling (BPM) kunnen ketenprocessen gestandaardiseerd worden. Door de architectuur  op te zetten op basis van webservices (Service Oriented Architecture), kan op een gedefinieerde manier gekoppeld worden aan de cloud.

Weerstand

Maar beide invoeren en verankeren zijn mega veranderingen! Daarom werd vervolgens werd de vraag gesteld: wat is er voor nodig om een cloud strategie voor elkaar te krijgen. Er wordt veel weerstand ervaren door de Informatiemanagers binnen de instellingen. Een aantal voorbeelden:

  • ICT afdelingen zijn bang voor baan verlies. Applicaties die in de cloud draaien hebben geen technische beheerders meer nodig.
  • Het standaardiseren van afdeling overstijgende  interne processen is een crime. Werk processen in een afdeling is op zich goed ingeregeld, maar over afdelingen is veel weerbarstiger. Wie is proces eigenaar bijvoorbeeld?
  • Het standaardiseren van processen worden door vele (mn in het WO) als een beperking gezien in hun functioneren
  • Bestuurders  zijn niet overtuigd dat de business case te verzilveren is (lees: personeelsreductie)
  • Vele instellingen zijn nog volop bezig de Service Oriented Architecture (SOA) te implementeren. Dat moet eerst gereed zijn
  • De juridisch hinderpalen (privacy, waar is de data opgeslagen ed)
  • enz

Het boeiende is dat al deze voorbeelden te maken hebben met veranderingen die doorgevoerd moeten worden. En daar zie ik parallel met programma management: het doorvoeren en verankeren in de lijnorganisatie van bepaalde doelstellingen. Tijdens de bijeenkomst moest ik denken aan het boek wat ik in de vakantie gelezen heb over verander management: de zes geheimen van veranderingen door Michael Fullan. Deze zes elkaar versterkende geheimen zijn:

  1. Houd van je medewerkersDe zes geheimen door Michael Fullan
  2. Verbind collega’s doelbewust
  3. Capaciteit opbouwen staat voorop
  4. Leren in het werk
  5. Transparantie moet
  6. Systemen leren

De zes geheimen passen bij uitstek in situaties waar grootschalig veranderingen doorgevoerd moeten worden, zoals in dit geval het invoeren van een cloud strategie. Zoals eerder al toegezegd, ik komt nog met een blog waar ik dieper in ga op de zes geheimen. De afzonderlijke geheimen zeggen op zich niet zoveel, vandaar dat ik er op terug komt. Wil je tussentijds meer willen weten over deze zes geheimen, dan kun je contact opnemen!

 

Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookShare on Google+

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

2 gedachten over “De wolk sturen!

  • Bert Godschalk

    leuk dat je ons zo op (cloud) hoogte houdt Ludo.
    Ik zou wel eens wat pakkende voorbeelden en verhalen willen horen wat de concrete effecten zijn op de ruimte die vrijkomt voor de echt intermenselijke factor ( want daar doen we het toch voor?)

    Ik ben uiteraard ook benieuwd naar de samenhang tussen de geheimen.

    HG
    Bert

  • admin

    Clouddiensten zijn ‘any time, any place’ beschikbaar op ‘any device’. Daarmee
    zijn ze een belangrijke voorziening voor plaats‑ en tijdonafhankelijk (bijv afstand)leren. Het werkt ook met je eigen spullen (bring your own device).
    Wat levert het op? Er zijn kostenvoordelen (minder computers, beheer ed) als zijn er nog vragen rond privacy en security.
    Omdat je als docent/student minder tijd kwijt bent met documenten, readers e.d. te verzamelen komt er meer tijd vrij voor de echte inhoud.
    Concreet: hoeveel tijd ben jij nu kwijt met al je mail te processen die je krijgt van studenten? Alternatief is dat studenten hun beroepsproducten netjes in hun digitale portfolio in de (CHE) cloud plaatsen. In het SLB gesprek wordt de portfolio op het scherm getoverd en ben je niet meer druk allerlei producten uit je maibox te vissen.

    Groet, Ludo