Geheim 1: Houd van je medewerkers


In de voorgaande blog heb ik  een introductie van de zes geheimen van Michael Fullan gegeven. Ditmaal een samenvatting van het eerste geheim.
Door de vele en snelle veranderingen zoals reorganisaties zijn medewerkers de weg  kwijt. Er ontstaat daardoor vlucht en duikgedrag. Pamperen helpt dan niet, sterker: we moeten naar  een pamperloos tijdperk. Houd van je medewerkers net zoveel als je van klanten houdt. Investeren in medewerkers levert enorm veel op door ze continue te laten leren, meerwaarde te halen uit hun werk en de relaties met hun collega’s als zinvol te ervaren. ‘Het verschil tussen een bloemenverkoopster en en een dame is niet dat de dame zich anders gedraagt dan de bloemenverkoopster, maar dat ze anders wordt behandeld’ (George Bernard Shaw).
Het voorgaande zijn mooie woorden. Hoe is dit in de praktijk te realiseren? Fullan schrijft: Schep voorwaarden dat een medewerker succesvol kan zijn en help hen om meerwaarde van hun werk in te zien. Laat ze meer vaardigheden ontwikkelen en voldoening uit hun werk halen door hun eigen doelen samen met de doelen van de organisatie te vervullen.

Er zijn drie factoren die grote invloed hebben op de motivatie van medewerkers (onderzoek The enthusiastic Employee – Sirota, Mischkind & Meltzer):
  1. Een eerlijke behandeling,
  2. Een stimulerend klimaat,
  3. Collegialiteit.
Hiermee raken ze zeer betrokken bij het werk, wordt de dienstverlening door de klant gewaardeerd en stijgt de winst. Slecht 14% van de onderzochte organisaties heeft maar enthousiast personeel. Nu naar projecten: dan zie ik wel een link. Als deze 3 factoren binnen projecten worden toegepast door de betrokken rollen, dan zal dit ten goede komen aan het samenspel.
Wat betekent dit voor leiders in organisatie?  Fullan: Wees meer de ‘ouder’ door eerlijk, invoelend, ondersteunend, en helpend waar nodig. Maar ook op zijn tijd hard-streng-rechtvaardig en doortastend. Investeer in mensen die de lat voor zichzelf hoog willen leggen, voortdurend beter willen worden en betrokken zijn zijn bij hun collegas. Help medewerkers bij hun zingeving (waarom zou ik hier aan mee doen?), ontwikkel hun talenten (wat wil ik bijdragen), voortdurend beter willen worden en in hoge mate betrokken zijn (bij collega-klant-org). Voorzie ik die behoeften die zowel hun eigen doelen (wat heb ik er aan) als organisatie doelen dienen (wat hebben zij er aan?).

Tenslotte enkele reflectie vragen en doordenkers:

  • Houd ik echt van de medewerkers (in het projectteam), hoe is dat merkbaar?
  • Hoe investeer ik in medewerkers?
  • Hoe stel ik ze in staat om voortdurend te leren en betekenis te geven aan hun werk-collega’s-en organisatie?

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *