Het geheim van een geslaagd project


het-geheim-van-een-geslaagd-project

Project – Wat is het geheim van een geslaagd project? Is dat een strakke businesscase of doortimmert projectplan met een strakke deadline? Ja dat zijn belangrijke voorwaarden. Maar dat is niet het doorslaggevende. Uit onderzoek blijkt dat 70% van het welslagen van een project bepaald wordt door de zachte kant. Denk aan draagvlak, communicatie en de motivatie van teamleden om hard aan het project te werken.

Drive

De vraag is dus: hoe motiveer je teamleden om effectief aan het project te werken? Het onderstaande filmpje van Daniel Pink, gebaseerd op zijn boek Drive, geeft antwoord. Het uitgebreide wetenschappelijke onderzoek van Pink over ´motivatie´ is kernachtig samengevat in een grappige animatie van 10 minuten.
 

 

Conclusie Daniel Pink

Voor simpele taken motiveer je teamleden door een beloning – zoals geld – in het vooruitzicht te stellen. Maar simpel bestaat bijna niet meer. Voor meer complexe taken speelt het volgende echt motiverend. Pink noemt dit ‘motivatie 2.0’:

  1. Autonomie: het verlangen van mensen om zelfsturend te zijn in hun werk. 
  2. Meesterschap: de drang om steeds beter te worden. 
  3. Zingeving: de behoefte om bij te dragen aan een zinvol doel 

Vertaalt voor het aansturen van projectteams betekent dit:

  1. Autonomie: vaak heeft een opdrachtgever een projectvoorstel klaar met het WAT en HOE waarna een projectteam er invulling aan kan geven. Tip: betrek een projectteam in een vroeg stadium en laat ze zoveel mogelijke zelf het HOE bepalen. Als projectleider moet je er vervolgens voor zorgen dat het project zo ingericht is dat mensen de ruimte krijgen om deeltaken op hun manier uit te voeren. Geef ze die vrijheid. 
  2. Meesterschap: bij de samenstelling van een projectteam zoeken we vaak naar mensen die veel ervaring hebben met het betreffende onderwerpen. Maar je moet juist zoeken naar mensen die gretig nog iets willen leren van de taak om hun talenten verder kunnen ontwikkelen hierin. Als projectleider kom je tegemoet aan de wens om zich te ontwikkelen door veel feedback te geven en de taken zo toe te bedelen dat ze aansluiten bij talenten. 
  3. Zingeving: als we een projectteam samenstellen zoeken we dus niet naar medewerkers die toevallig tijd in hun agenda hebben. Nee, we zoeken naar mensen die zich persoonlijk kunnen verbinden (commitment!) met het doel van het project en ervoor gaan. 

De praktijk bij Fontys

Om te laten zien hoe ik dit in de praktijk vertaal een concreet voorbeeld.

Ik voerde onlangs een gesprek met twee ontzettend gemotiveerde projectleiders. Het MT had gecommuniceerd dat hun project van groot belang was voor de kwaliteit van onderwijs op onze HBO instelling en medewerkers mochten naar een plek in het projectteam ‘solliciteren’. Daarmee speelden ze prachtig in op de behoefte aan ‘zingeving’ bij docenten omdat deze docenten echt iets konden bijdragen aan de onderwijskwaliteit. Ook konden docenten zelf bepalen of ze solliciteerden, wat mooi aansloot bij de behoefte aan autonomie. Natuurlijk selecteerden ze degene wiens talenten het beste aansloten bij wat nodig was en gaven ze ook niet ervaren docenten een kans.
Toen ik met de projectleiders in gesprek ging, merkte ik dat ze (in hun tomeloze enthousiasme) ook al veel vervolgstappen hadden uitgezet. Het plan van aanpak was al tot in detail klaar en liet, wat mij betreft, minder ruimte voor de inbreng van docenten. N.a.v. ons gesprek hebben ze de projectgroep zelf gevraagd welke stappen zij zouden willen zetten. Om zo het project succesvol gezamenlijk en met volle enthousiasme te starten. Mooi he!

Dit is een gastblog van Floor Boumans, Teamleider centrum voor loopbaan & ontwikkeling en projectleider MD bij Fontys Hogescholen

bron foto: pixabay.com
Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookShare on Google+

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *