Het sprookje van Simon Sinek


Het sprookje van Simon SinekOpvallend – Simon Sinek is momenteel de onbetwiste leider van het Gilde der Goeroes. Zijn beroemde TedX-filmpje ‘How great leaders inspire action’ is miljoenen keren bekeken op Youtube. Hoe inspirerend ook, Richard Engelfriet ontdekte dat de filosofie een managementmythe is. Simon Sinek is de kleermaker uit het sprookje ‘De nieuwe kleren van de keizer’.

De theorie: Always start with why

Mocht u het gemist hebben, de theorie van Sinek is als volgt. De meeste organisaties denken de ‘verkeerde’ kant op. Ze vertellen hun klanten wat ze doen (‘wij verkopen computers’), vervolgens hoe ze dat doen (‘met geweldige service en garantie’) en misschien ook nog waarom (‘wij willen dat uw leven geweldig wordt’). Succesvolle organisaties doen dat precies in de omgekeerde volgorde. Die beginnen juist met het waarom (‘wij dagen de gevestigde orde uit’), praten vervolgens over hun ‘hoe’ (‘dat doen wij op een innovatieve manier’) en dan pas hun wat (‘wij maken computers’). Simon Sinek noemt dit de Golden Circle. Wilt u succes, werk dan met de Golden Circle! Het idee van Sinek slaat aan. Er gaat geen congres voorbij zonder dat het TedX-filmpje voorbij komt. De Golden Circle staat in de PowerPoint van iedere zichzelf respecterende consultant en waar u vroeger druk bezig was met uw mission statement, mag u nu tijdens de heidag lekker aan de slag met de why van uw organisatie.

Bezigheidstherapie

Richard Engelfriet plaatst vraagtekens bij de ‘Golden Circle’. Bezigheidstherapie voor bedrijven met teveel tijd. Hij vergelijkt het met het sprookje van de nieuwe kleren van de keizer. Lees hier het artikel verder en de tientallen reacties…

bron foto: Creative Mornings