Managers die Sorry zeggen worden niet geloofd


Simpel ‘sorry’ zeggen is niet genoeg. Een veilige omgeving creëren is veel belangrijker, aldus onderzoekers van de Rotterdam School of Management.

 

Excuses aanbieden op de werkvloer na een conflict is geen sinecure. Maar het helpt om een goede werkrelatie te herstellen. Zegt een manager ‘sorry’ voor zijn gedrag of opmerking, dan vinden slachtoffers het lastig deze te accepteren. Ze geloven dan vaak niet in de goede bedoelingen achter de gemaakte excuses, blijkt uit nieuw onderzoek van de Rotterdam School of Management.

Vergiffenis

Vergiffenis is erg belangrijk in werksituaties, zegt onderzoekster Laura M. Giurge (foto). Zonder vergiffenis wordt verzoening na conflicten een betekenisloos ritueel. De rancune die vaak gepaard gaat met zulke ‘verzoeningen zonder vergiffenis’, kan stress veroorzaken bij werknemers. Op de lange termijn kunnen deze niet-vergeven daden de samenwerking binnen teams aantasten en zelfs leiden tot lagere productiviteit van een bedrijf, zegt ze.

Lees verder in MT-Magazine