Opdrachtgeverschap: regel het!


StopDe afgelopen week zie ik in verschillende media een terugkerende repertoire over de belangrijkste rol in projecten: de opdrachtgever. Een (klein) overzicht:

 

  • Grote ICT projecten bij de overheid blijven mislukken. Miljarden zijn al verloren gegaan. De tweede kamer gaat een parlementair onderzoek instellen. Een factor van groot belang is ongetwijfeld de sturing vanuit de opdrachtgever.  Zijn er regels die deze sturing handen en voeten geven? Yep, die zijn er, alleen die worden niet in Nederland gebruikt volgens Chris Verhoef (hoogleraar informatie VU).
  • Er komt definitief een parlementair onderzoek naar de it-problemen bij de overheid. Door slecht opdrachtgeverschap draaien veel it-projecten op een fiasco uit, aldus de rekenkamer in 2007. De ICT-office verwacht een dezelfde uitkomst, lees ik in het artikel.

Ik vind het toch frappant dat opdrachtgeverschap lastig te regelen is, want het is essentieel. Zie ook de gastblog van Derk Kremer. Ik weet uit eigen ervaring dat het opdrachtgeverschap goed belegd moet worden, anders wordt het een taaie klus. Sterker, als het opdrachtgeverschap niet goed geregeld is, stop dan (tijdelijk) het project. Ik zal het toelichten met een praktijk voorbeeld.
Ik ben ooit projectmanager geweest van een roll-out project en had daarin  te maken met drie opdrachtgevers. Een sales directeur, marketing directeur en een R&D directeur. Deze drie stuurgroepen leden acteerde alle drie als opdrachtgever. Dat waren ze in principe ook, maar ik kreeg vanaf de eerste dag tegenstrijdige opdrachten. Er was geen onderlinge afstemming.  De sales directeur gaf opdracht om eerst in land A het product uit te rollen, de marketing directeur had zijn pijlen gericht op land B en de R&D directeur had ook zijn eigen voorkeur. De projectopdracht heb ik toen – als projectmanager – terug gegeven aan de drie heren, want zo was niet te werken.  Wel spannend tegenover drie directeuren, maar ik stond achter mijn keuze. In een korte mail heb ik uitgelegd waarom. Het project wou ik graag uitvoeren, want het was een uitdagende klus, maar alleen met één opdrachtgever. Na mijn mondeling toelichting en discussie  ging men akkoord.  Het project kwam daarna echt goed van de grond, waarbij ik met één opdrachtgever afspraken maakte over het project.

Het zal je een hoop plezier geven en de kans op succes significant verhogen als er een eenhoofdige opdrachtgever is! Wat zal de uitkomst zijn van het parlementaire onderzoek?

 


Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

4 gedachten over “Opdrachtgeverschap: regel het!

  • Robert Jan Drijver

    In bijna alle project managementmethoden wordt de rol van de opdrachtgever uiteraard benoemd. Maar dat wil niet zeggen dat de opdrachtgever zijn rol goed vervult. Het is aan de pro-actieve project manager dat hij zijn/haar opdrachtgever meeneemt in het project. Zorg dat je als project manager de regie in handen houdt, en help je opdrachtgever met het vervullen van deze rol als dat nodig is.

  • Eelko Lam

    Doe als een collega van mij om de opdrachtgever zijn rol duidelijk te maken en maak een vergelijking met het laten bouwen van je eigen huis. Daar ga je ook niet zitten wachten tot het klaar is om het eindresultaat te bewonderen, maar stel je je actief op, laat je informeren, stuur je bij indien nodig, hou je het doel in de gaten, etc etc.
    Ik vrees dat het opdrachtgeverschap bij de overheid iets anders ingevuld wordt…

  • Ludo Zwaan

    Robert Jan, helemaal eens. De projectmanager is de regisseur van het #rollenspel. Dus de opdrachtgever pro-actief betrekken waar nodig en hem (haar..) aanspreken als hij aan de bak moet. In overheidsorganisatie is men gewoon niet gewend zo te werken. Maar dat komt ook dat de betrokkene het ook (deels) laten gebeuren. Of niet? Durf eens als projectmanager de boel op on hold zetten? De metafoor die Eelko schets gebruik ik ook vaak. Een hypotheek regelen doen we ook zelf, waarom niet op het werk de verantwoording pakken?
    Het typische is dat er allerlei cursussen zijn voor projectmanagers (IPMA, PrinceII) en dat is op zich prima. Maar voor opdrachtgevers is er geen opleiding e/o training alleen coaching van zijn manager/directeur. Misschien is dat wel de zwakke schakel?

  • Peter Westerhof

    Voor opdrachtgevers zijn er diverse handzame boekjes, w.o. Prince2 voor Opdrachtgevers. Daarnaast zijn er diverse cursussen.
    Voor programma’s is het overigens aan te bevelen met het gehele programmateam een training MSP te volgen, met daarin uitgebreid rollenspel om de theorie om te zetten in de praktijk.
    Het is niet zo ingewikkeld als het lijkt.