IT-projecten falen nog steeds – en dat is logisch


 

Projecten – We schijnen het maar niet te leren…Een jaarlijks onderzoek van projectmanagementbedrijf Innotas toont aan dat meer dan de helft van alle IT-projecten mislukken, eenzelfde resultaat als drie jaar geleden.

In 2013 liet een onderzoek van Innotas zien dat 50 procent van de bedrijven die eraan deelnamen een IT-project heeft zien falen in de twaalf maanden voorafgaande aan het onderzoek. Drie jaar later blijkt er niets te zijn veranderd. Sterker nog, het recentste Project and Portfolio Management Survey geeft zelfs een verslechtering aan.

Nu zegt 55 procent van de 126 deelnemende IT-professionals dat zij in een jaar tijd een project hebben zien falen. Opmerkelijk omdat in 2014, dus tussen die beide genoemde onderzoeken in, juist slechts 32 IT-pro’s een project zagen mislukken.

Het probleem lijkt niet te zitten in een tekort aan projectmanagers of technologische tools die organisaties kunnen helpen in het oplossen van dat probleem, zegt Tushar Patel van Innotas. Het probleem ligt meer in het toewijzen van middelen aan die projecten en het in lijn brengen van die middelen met de zakelijke doelen.

Roadtrip

“Ik heb een analogie die ik vaak gebruik. Stel je voor dat je op reis gaat. Je hebt 10 uur en je kan slechts drie tussenstops maken. Op de plaats van bestemming merk je dat er het in 8 uur hebt gered en dat je onderweg slechts twee maal bent gestopt. Dat is geweldig! Behalve dat je in Eindhoven bent beland terwijl je naar Groningen wilde. En dat is de situatie waarin bedrijven zich steeds maar weer in bevinden – ze kijken naar de kosten en processen zonder te kijken naar het resultaat en of er wel of geen zakelijke waarde in die projecten zit. Ze zien door de bomen het bos niet meer”, zegt Patel.

Dit probleem komt doordat de projectresultaten niet overeenkomen met de zakelijke doelen, waardoor er geen zakelijke waarde uit die IT-projecten wordt gehaald. Van de bevraagde IT-managers zegt 54 procent dat een van hun grootste uitdagingen is het in lijn brengen van de IT-projecten met de zakelijke doelen en slechts 31 procent meldt zich te richten op het leveren van waarde aan de business. Daarentegen zegt 50 procent dat hun voornaamste focus ligt op het op tijd en volgens budget afleveren van het project.

Lees verder op CIO.nl de verder onderzoeksresultaten