Recensies Pak je rol

Wim SchoutenLudo deelt in dit boek zijn jarenlange praktijkervaring bij het leiden van grote technische en commerciële projecten. Waar veel boeken vooral de methodische kant belichten, gaat hij juist een ervaringslaag dieper. Je word je bewust dat het menselijk gedrag op het vlak van het (niet) nemen van verantwoordelijkheid essentieel is voor succesvolle projecten. Ludo heeft hiertoe vijf herkenbare ‘rollen’ geïdentificeerd in en om projecten. De invloed van- en de interactie tussen deze rollen op het welslagen van projecten wordt uitvoerig beschreven, gelardeerd met anekdotes uit zijn eigen (internationale) werkverleden en onderzoekgegevens. Hierdoor is het geen theoretisch verhaal maar krijgen de rollen ook daadwerkelijk inhoud door de herkenbaar omschreven situaties. Dit boek leest lekker weg en biedt hierdoor een prettig houvast voor iedereen die in projecten werkt en naar mogelijke oplossingen zoekt voor het feit dat het toch nog zo vaak misgaat. Aandacht voor het proces van het aanvaarden van de rollen is van groot belang wanneer je streeft naar een vitaal team. En wie wil dat nou niet? In hoeverre is de rol passend bij de persoon en blijft deze rol voor hem/ haar voldoende uitdagend gedurende de tijdslijn van het project? Hierover nadenken bij aanvang van een project voorkomt een hoop gedoe tijdens het project. Juist dit ‘gedoe’ komt vaak op een moment waarop het in je project nét niet goed uitkomt. “Had ik dat maar eerder geweten…”. Als dit je bekend in de oren klinkt raad ik je aan Ludo’s boek te lezen en met zijn praktische inzichten aan de slag te gaan.

~ Ing. Wim Schouten, Loopbaan adviseur & coach WJSchouten

Boek bestellen