Spetterende business case


Spetterende business case

Projecten – Pas kreeg ik inspiratie op het toilet. Tijdens de verbouwing hebben de toiletten op de CHE* een metamorfose ondergaan.  Tijdens het binnenkomen van het toilet zag ik allerlei veranderingen. Nieuwe strakke non-touch sensorkranen. Geen papieren velletjes, maar sensor gestuurde katoenen handdoekrollen om handen te drogen. En uit de zeepdispenser komt nu een handvol schuim in plaats van een kwak vloeibare zeep.

Groen plassen?

Het eerst wat ik dacht, waarom is dit gedaan? Wat mankeerde aan de oude spullen? Die functioneerde toch nog prima? Al mijmerend – tijdens het ledigen van mijn blaas – begon ik een beetje ‘bochtig’ de conclusie te trekken: dit is een ‘waste of money’!

Tijdens het handen wassen zag ik vanuit mijn ooghoek naast de wasbak een bordje aan de muur: u bevindt zich in een Ecoilet ruimte. Origineel,  de samenvoeging van ‘eco’ en ‘toilet’.  Al lezend werd ik enthousiaster. Er stond in klare Jip en Janneke taal wat de directe opbrengsten zijn van al deze investeringen. Er wordt 80% water bespaard en papierafval is fors minder. 
Ik was gelijk om; dankzij de aangegeven financiële besparingen en ecologische winst voor het milieu veranderde mijn conclusie drastisch: het is geen ‘waste’, integendeel! Door het bordje aan de muur begrijp ik het nut van deze investering. Daarnaast: slim van CWS, om de klant jouw marketing te laten verzorgen….

Kosten – baten

Teruglopend naar mijn kamer bedacht ik, is dit bruikbaar voor projecten? Elk project heeft – als het goed is –een business case.  Ofwel, een zogenaamde ‘zakelijk rechtvaardiging’. Nog completer: op basis van een kosten-baten analyse is de keuze gemaakt om een bepaalde investering te gaan doen om een product of dienst te ontwikkelen. Als vervolgens het project succesvol – binnen de kaders van kosten, tijd enz – wordt uitgevoerd, dan is de opdrachtgever een tevreden mens. Een project is immers succesvol als een project de baten oplevert conform de business case. De firma CWS  (ik heb geen aandelen) pakt het hedendaags aan: de opbrengsten zijn direct zichtbaar voor de klant. En de gebruikers zijn enthousiast. Waar het toilet al niet voor goed is. Misschien kunnen opdrachtgevers het toilet gebruiken om hun business case te publiceren? Het is een spetterende manier om aandacht te krijgen.

 

* ik werk op de CHE parttime als informatiemanager, naast mijn eigen trainingsbureau.
.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *