Stroom is de nieuwe brandstof


 

Opvallend – Stroom is de nieuwe brandstof. We kennen natuurlijk de Tesla, maar wat dacht je van elektrische vliegtuigen die ons emissievrij van A naar B vliegen? Lager bij de grond kennen we ook de hybride V60 of de Prius en elektrische trucks zijn er ook al. Stroom en water is een gevaarlijk combinatie maar elektrische varen is in aantocht. Misschien dat we in 2050 elektrisch rijden, varen en vliegen. Het batterijtje blijft wel een spannend onderdeel.

Binnen Nederland is universitair docent lucht- en ruimtevaarttechniek Joris Melkert van de TU Delft pionierend actief. In een interview met Trouw hoopt hij dat een soort Prius door de lucht gaat vliegen in de toekomst. Op een NASA-congres in de Verenigde Staten over elektrisch vliegen waar Melkert vorig jaar was, bestond ook consensus: elektrisch vliegen komt, maar het gaat nog lang duren. ‘In elk geval niet bij de volgende generatie toestellen, op z’n vroegst bij die daarna.’ Toch zijn er vele mooie ontwikkelingen.

Electrische vrachtwagen Nikola

Vrachtwagen op accu

Van elektrische- en hybride auto’s kijken we al niet meer op. Maar het formaat wordt groter; de elektrische stadsbus is er ook al en nu is ook de eerste elektrische trucks gesignaleerd. Ze zijn nu vooral geschikt voor korte afstanden. Het Amerikaanse Nikola werkt aan een elektrische trekker met een brandstofcel op waterstof.

Zie ginds komt de stroomboot

Elektrische schepen zijn er al ruim een eeuw, maar op de grote vaart is fossiel nog steeds de norm. Volgend jaar komt het passagiersschip Roald Amundsen met hybride-­aandrijving in de vaart.

 

Elektrische bus

De elektrische stadsbus is al een gewone verschijning. Ze rijden onder meer op de Waddeneilanden en in Eindhoven en Helmond. In 2025 moeten alle nieuwe bussen emissievrij zijn.

Vliegende Prius

De Amerikaanse start-up Wright Electric presenteerde pas in Silicon Valley, zijn plannen voor de Wright One, een elektrisch passagierstoestel met 150 stoelen. Een mooie verbinding met het eerste vliegtuig van de gebroeders Wright. Het doel is om afstanden tot 500 kilometer, oftewel Amsterdam – Parijs, te overbruggen. Een vliegtuig van 150 stoelen en een actieradius van 500 kilometer is niet zomaar gekozen. In 2016 verkochten Boeing en Airbus samen bijna duizend vergelijkbare toestellen. De totale waarde is zo’n 80 miljard euro. Lucratieve business case…

Uitdagingen

De ambitie is groot van Wright Electric: over tien jaar moet het toestel gaan vliegen, terwijl ze nog nooit vliegtuigen hebben gebouwd. De uitdagingen zijn nog wel groot: kerosine levert zestig keer meer energie per kilogram dan accu’s. De lange laadtijd van accu’s is ook een dingetje. Wright wil (net als Elon Musk van Tesla) verwisselbare accupakketten gaan gebruiken. Na de landing wordt een vol pakket in het toestel geladen, en kunnen de lege accu’s op de luchthaven worden bijgeladen, zodat het vliegtuig weer snel kan vertrekken. 
Uitdagingen genoeg, maar (klimaat) problemen stimuleert in ieder geval de innovatie. Een elektrisch vliegtuig is in ieder geval .. Opvallend

 

 

Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookShare on Google+

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *