Vijf maal scope creep


 

Projecten – Het slecht te vertalend projectmanagement kreet’scope creep’ is de geleidelijk en onbewuste uitbreiding van het project dat niet in het oorspronkelijke projectplan was meegenomen. Het begint vaak met een ‘zou het niet leuk zijn om … ‘ en gaat verder met ‘we moeten echt …’  en dan eindigt het met ‘het is niet zo groot om alleen dit item nog toe te voegen aan het project’. In een mum van verstikt het project en loopt het uit (kosten, planning enz) de hand. Dit beruchte fenomeen scope creep moet je bewust managen, het is een van de stuurparameters.

Waarom scope screep?

Een project is nooit statisch. Ook na het vaststellen van een projectplan kan er veel veranderen. Dat bijstellen geeft niet, dat is juist goed. Sterker, door voortschrijdend inzicht stel je een project bewust bij (qua planning, scope, budget enz). Als de bijstellingen onbewust en sluipend (creep) gaan, dan gaat je project aan de haal. Scoping is van alle tijden. Hieronder vijf situaties waarin scope creep of scoping kan optreden:

  1. Werken onder de druk van ‘De klant heeft altijd gelijk’. Altijd ja zeggen tegen klantenwensen leidt tot teleurstelling.
  2. Je hebt iets te bewijzen als projectmanager en je zadelt het team op met extra werk (nb. geldt ook voor opdrachtgever).
  3. Gebrek aan change control processen, zodat iedereen het project kan veranderen.
  4. Vernijn die in de details zitten die van te voren niet ingeschat waren.
  5. Iemands anders neemt besluiten of overrulled het project (stakeholders)

De tekst en verdere uitleg van deze vijf punten zijn te vinden op Project-management.com 

Een projectplan is niet voor niets bedacht

Een goed plan maken kost tijd een en het is de basis voor de uitvoering. Dat betekent niet dat je het zonder na te denken het blindelings moet uitvoeren. In plaats daarvan moet je rekening houden met onzichtbare scope creep en dat je veranderingen bewust managet. Voordat je het weet is het project gestikt door de klantverzoeken en/of interne veranderingen. 


 

 

Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookShare on Google+

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *