Vijf tips om toppers te vinden


Vijf tips om toppers te vinden

Vijf rollen – De economie draait weer volop en dat is te zien aan het dalende werkloosheidscijfer. Sinds maart 2014 is de werkloosheid bijna onafgebroken afgenomen. Momenteel is nog maar iets meer dan vijf procent van de beroepsbevolking werkloos. Mooie cijfers, maar hoe ik aan toppers om mijn projecten uit te voeren?

Deze ontwikkelingen betekent dus ook dat het steeds moeilijker wordt om professionals te vinden. Vooral in branches zoals IT was er in 2016 al een personeelstekort merkbaar, en naar verwachting zal dit in 2017 meer voor komen. Hoe u dit jaar dan toch goede medewerkers kunt vinden? Fredrik Bovenkant van Jobrapido geeft vijf tips.
 

  1. Investeer in starters: Probeer potentiële kandidaten zo vroeg mogelijk aan te trekken, zoals stagiairs en afgestudeerden. Voordeel is dat ze het bedrijf al kennen en u weet wat voor vlees u in de kuip hebt.
  2. Zoek actief en via meerdere kanalen:  Zeker bij een tekort aan mensen is het echter niet meer genoeg om een vacature te plaatsen in een vacaturebank. Gebruik ook advertenties in verenigingsbladen en regionale kranten, posters bij bibliotheken en scholen, advertenties bij bioscopen, theaters en in het openbaar vervoer of verspreid een folder over uw organisatie huis-aan-huis in de gemeente. O ja, vergeet ook je eigen (social media) netwerk niet te informeren over de vacature
  3. Zoek een andere doelgroep door de vacature aan te passen: Het werken in deeltijdfuncties is steeds populairder. Is een vacature te splitsen in bijvoorbeeld een duobaan of twee deeltijdfuncties? Dan kunt u een andere groep werkzoekenden bereiken, zoals herintreders, studenten, oudere medewerkers of mensen met een arbeidsbeperking.
  4. Bewaar gegevens van sollicitanten: Als er meerdere kandidaten solliciteren op een vacature is het altijd handig om te vragen of hun gegevens ook bij afwijzing bewaard mogen worden in portefeuille.  Bij nieuw ontstane functies hebt u al een kandidatenpool die u snel en direct kunt benaderen.
  5. Geef medewerkers een rol bij de werving: Eigen medewerkers zijn de beste ambassadeurs. Groot voordeel van deze manier van werving is dat de medewerker de potentiële kandidaat niet alleen meer informatie kan geven dan een vacature dat doet, maar ook inside-information geeft over het organisatiesoort, collega’s en de werksfeer.

Vooruit denken

Fredrik Bovenkant benadrukt dat het belangrijk is als (lijn)manager om op een creatieve manier te zoeken naar mensen. Onthoud dat het altijd beter is om vooruit te denken en bijtijds te plannen. Sommige bedrijven gaan pas actief op zoek naar kandidaten als de nood echt hoog is, waardoor er dan vaker sprake is van een minder nauwkeurige selectie van kandidaten. Het gehele artikel met uitwerking is te vinden in Brisk Magazine.

bron foto: pixabay.com

 

Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookShare on Google+

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *