Weg met de windmolens


Weg met de windmolens

Ondernemerschap – De klacht over horizonvervuiling is regelmatig te horen bij windmolen(parken). Met de InVeLox is dat verleden tijd. Het apparaat lijkt op de vuvuzela, de toeter die in 2010 op het WK voetbal in Zuid-Afrika even populair als gehaat was. Deze toeter creert een tochtkanaal, waaruit energie opgewekt kan worden.

Horizonvervuiling

Michael Dubelaar hoopt dat de Invelox een alternatief wordt voor de ‘klassieke’ ­windturbines op hoge masten. ‘Dan hoef je geen windmolens meer in de polder neer te zetten’, zegt de projectleider van ­NedPowerSWH in Spijkenisse, het bedrijf dat het prototype heeft neergezet. ‘Hier heb je geen last van horizonvervuiling.

De Invelox (afgeleid van INcreased VELOcity, verhoogde snelheid) is uitgevonden door de Amerikaanse onderneming SheerWind met Daryoush Allaei als eigenaar. De trechter maakt gebruik van het venturi-effect. Dat principe wordt toegepast in carburateurs, airbrush en vacuümpompen. Door een vernauwing in het stromingskanaal versnelt de wind. Er wordt een tochtkanaal  gecreëerd, waardoor het tussen twee gebouwen extra hard kan waaien. De windtrechter in Spijkenisse is de eerste dakinstallatie ter wereld en is 21 meter lang, met een inlaat van 4,5 meter en een uitgang van 7 meter. Het moet per jaar 600.000 tot 800.000 kilowattuur opbrengen en dat is genoeg stroom voor 200 huishoudens.

Made in Holland

De beste innovaties schitteren door eenvoud. Of het nu gaan over een opvouwbare Onak kano of een koelkast onder de grond, zoals de Groundfridge Maakt de Invelox een kans van slagen? In een artikel in  volkskrant over de Invelox is Harry Hoeijmakers, emeritus hoogleraar technische stromingsleer aan de Universiteit Twente, sceptisch. Als je de luchtstroom slecht geleidt, houd je zelfs nog minder snelheid over dan wanneer je gewoon een rotor in de wind zet.’ Dat de wind zes keer wordt versneld, lijkt hem ‘wel heel erg veel’. Want in 2006 waren er felle wetenschappelijke discussies of het venturi-effect ook in de atmosfeer werkt. De conclusie was: nee.’ Toch houden ze in Spijkenisse moed. ‘Het is een experiment, het kan mislukken’, erkent Dubelaar van NedPowerSWH. ‘Onze financiers zijn bereid het risico te nemen.’ 

Klik op onderstaande foto en een video van RTV Rijnmond zal een mooi indruk geven van de Invelox.  Gaat deze innovatie slagen? Misschien, maar windturbines zoals we ze nu op land en in zee kennen, zijn in tientallen jaren ontwikkeld. Ook dat was vallen en opstaan.’

Invelox RijnMond

Foto van: SheerWind
Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookShare on Google+

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *